Statistik

Jag har suttit ett tag och studerat detta diagram. Statistiken över mina besök(are). Det första jag kan konstatera är att antalet sidvisningar går väldigt upp och ner. Topparna ligger på de dagar då jag har flest inlägg. Ju mer jag bloggar desto fler sidvisningar blir det. Hmm.. Intressant tänkte jag. Hur vet folk att jag har skrivit mycket just idag? De kanske syns på startsidan eller nått. Men sedan när jag tänkte vidare så kom jag på att sidvisningar nog bara är varje gång någon (och då även jag) öppnar min sida. Så jag testade att gå in och ut på min egen blogg 5 gånger.. Och mycket riktigt, antalet sidvisningar ökade med 5 st. Ahaa. Då är det ju inte alls konstigt att det är fler sidvisningar under de dagar jag har skrivit mycket, för då har jag själv gått in och ut flera gånger. Fast jag gick ju aldrig gått in 68 gånger under en och samma dag. Jag har länge även undrat vad "unika besökare" betyder. Jag tycker ju att alla mina läsare är unika förståss! Höhö. Men då slog det mig att det måste vara varje enskild person som går in på min blogg. Alltså är det i snitt 10 olika personer som läser min blogg varje dag (det blå strecket). Men då undrar jag fortfarande en sak. Till exempel igår, då var antalet sidvisningar 59 st och antalet unika besökare 11 st. Har då dessa 11 personer gått in på min blogg 5 gånger var under dagen? Det skulle ju i och för sig kunna vara rimligt, men ändå. Jag är fortfarande lite förvirrad över diagrammet. Om det är någon som med säkerhet vet hur man läser av det så får ni gärna lämna en liten kommentar.

image35

Kommentarer
Postat av: Lina

Linnéa. Man ser inte ett skit på det där diagrammet. Men iaf. Varje dator har en IP-adress, ibland på skolor osv kanske ett gäng datorer har samma IP-adress, men iaf, detta
för att identifiera just den datorn, eller maskinen av något slag. Typ =/. Alltså är dina unika besökare, varje IP-adress som varit inne på din blogg. Tror jag. Typ. Så om en person går in från samma dator 3 gånger, så räknas det bara som en gång. Du får 3 sidvisningar, men bara ett unikt besök. På min blogg så visas även hur många unika besökare det varit under månaden. Om man lägger ihop besöken för varje dag, blir det många fler än det unika antalet för hela månaden. Eftersom någon kanske gått in flera dagar under en och samma månad. Inget konstigt egentligen. Bara det att det här nog är den sämsta förklaringen någonsin haha :D

2007-12-20 @ 10:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0