St. Patrick's day

Jag vet inte hur reglerna ar i Sverige men har i USA far man nypa alla som inte bar gront pa denna dag. Jag har inte gront pa mig men har annu inte fatt nagra nyp, sa jag vet inte hur seriost det ar. Jag har dock sett massor med folk som bar gront, sa vissa gar ju in for det i alla fall. De flesta vet ju att St. Patrick's Day har nagot med Irland att gora, att allt ar gront och att den symboliseras av en fyklover och en ful gron liten gubbe. I en av dagens klasser gick vi egnom allt om denna holliday, sa nu ar jag expert!

USA ar ett land med alla mojliga nationalliteter. I Sverige ar de flesta fran Sverige, i Norge ar de flesta fran Norge och i Japan ar de flesta fran Japan. Men i USA ard e flesta inte fran USA, utan imegranter fran alla mojliga olika lander. Det finns tex. hur manga som helst som har svenskt ursprung. St. Patrick's Day ar en dag for att hylla alla Irlandska Amerikaner. Varfor Irlandarna ar de enda som har en egen dag for detta ar det ingen som vet. St. Patrick var en i alla fall en missionar som kom till Irland for att predika katolismen. Hans huvudtanke var att Gud ar 1 men samtigt 3. Folket fattade inte hur Gud kunde vara 1 men samtidigt 3, det gick inte ihop tyckte dem. For att fa dem att forsta tog St. Patrick upp en liten klover och visade att det visst gick.
Gud ar en men samtigt 3 pa samma satt som klovern ar 1 men samtigt 3. image183 Fyndigt varre!

 
             image185

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0